När
man passerar landningsplatsen så välkomas man av varningsskylten
för flygare. Mycket trevligt.
Foto: Biggles Glider
Väl
framme var det daggs för dom vanliga bestyren innan det är
dags att göra sig klar för start.
Foto:
Biggles Glider
När
vi nu stod vid startplatsen så upptäckte vi att det inte
fanns en endaste vimpel på startplatsen. Såg-Anders
hemma snickrade vimpel låg typiskt kvar i Fredrikafors den
också. Vindstruten på toppen står en bra bit från
staren och den visade på noll vind. Man är ju på
kalfjället så det finns inte så många indikatorer
att gå på.
Foto:
Biggles Glider
När
toppstruten visade på nordan och jag kände en svag fläkt
i ansiktet drog jag upp skärmen för att känna av
startvinden, jag fick springa baklänges utan att få skärmen
till att stabilisera sig i flygläge. Slutsats, växlande
svag vind så det var bara att ställa in sig på
framåtstart och spring, spring, spring.
Såg-Anders skulle starta först, nu var det ingen startvind
alls och vi började inse att det här med en liten vimpel
vid starten inte är så dumt. LEK är verkligen ett
föredöme, när han kommer till en startplast så
kommer det snabbt fram ett plastband. Såg-Anders behövde
ett par försök innan han stack iväg. Han fick spring
i skrå längs bergsväggen och sedan styra i fallriktningen
när han väl fått upp farten.
Foto:
Biggles Glider
Flyget var helt odramatiskt. Jag tog bilen ned för att hämta
upp honom för nästa flyg. Jag ville att brorsan skulle
få ett par flyg innan termiken skulle bli för stark.
Foto: Biggles Glider
Samma
start taktik som det första flyget springa skrå och styra
i fall riktningen när skärmen var i flyg läge. Såg
bra ut inledningsvis, fick ingen höjd alls och slog i en liten
upphöjning nedanför starten, brorsan sa inget då
men när han klagade på sin ömmande fot en månad
senare förstod jag att han nog slagit i foten rejält i
en sten. Alt jag tidigare skrivit om den fina startplatsen på
Dundret var jag nu beredd att ta tillbaka. Vi tog en paus och för
att se om vinden skulle bestämma sig. Att knapra på medhavd
matsäck är aldrig fel.
Foto:
Biggles Glider
Efter
en kopp te och en macka sen var det min tur att göra ett försök
komma iväg. Jag var rätt så spänd då
min ProDesign inte har dom bästa start egenskaperna i svag
vind. Gjorde en kopia av brorsans startförsök slog i samma
kulle men hade turen att landa på den mjuka markvegetationen
och inte på en sten. Skam den som ger sig efter den mödosamma
vandringen upp till starten igen var det bara att försöka
på nytt. Nu gick det bättre, fick inget lyft men klarade
kullen med en minimal marginal. Väl i luften kände jag
verkligen av ansträngningen i starten. Vinden låg längst
berget så det var svag motvind mot den tänkta landningen,
skulle jag nå fram eller var det reservlandning platsen som
gällde. Ut över granskogen lyfte det lite men inte tillräckligt
för att kurva, jag hade i alla fall tillräcklig höjd
för att med marginal nå landningsplatsen. Väl framme
vid landningen rockade det rejält, försökte kurva
men det var för små osammanhängande blåsor
för att min kurvningsteknik skulle fungera. Plus landade på
vägen och lyckades med konststycket att doppa vingspetsen i
en liten vattensamling i diket. Skärmen torkade snabbt i solen
medan jag väntade på hämtning. När Såg-Anders
dök upp med bilen bestämde vi oss för att åka
in till Gällivare och äta lunch.
Foto:
Biggles Glider
Nere
vid centrum tornar Dundrets nord sida mäktigt upp sig, det
måste gå att flyga från nord starten till Systemet
och köpa after flight öl, det får bli planen nått
annat år.
Foto:
Biggles Glder
Efter
lunch hade vinden bestämt sig för att det var VNV som
gällde, Väst staten finns beskriven på den lokala
flygklubbens hemsida, tror nog den nyttjas mest på vintern
när det går att köra skoter till starten. Det är
en två km vandring med ett par rejäla stigningar innan
man kommer fram, se röda linjen.
Foto:
Biggles Glider
Naturen är fantastik och man omges av fantastiska vyer. Men
efter ett några minuters vandring är man bara koncentrerad
på nästa steg och att mentalt intala sig att skärmen
inte är så tung och otymplig att bära. Såg-Anders
kämpade på med sin skadade fot och bar marsäcken
som man verkligen skulle behövde när man kom fram.
Foto:
Biggles Glder
Berget
var inte alls så brant på västsidan som jag hade
tänkt mig, det var flera tänkbara startplatser att välja
på. Provade startvinden genom att balansera skärmen ett
tag, nu var vinden laminär och fin. Vinden skulle öka
på eftermiddag så jag hade lite förhoppningar om
att det skulle gå att hanga.
Foto: Anders G
Jag
och matsäcksbäraren (Såg-Anders) åt upp den
medhavda matsäcken och väntade på att vinden skulle
öka ytterligare. Vinden ökade marginellt så det
skulle nog ”bara” bli ett nedflyg, men jag var rätt
spänd inför flyget. Det är ett brett skogsparti mellan
berget och dom myrar som följer vägen mellan Jokkmokk
och Gällivare som var den landnings plast jag hade tänt
mig. Landningsområdet såg i alla fall bra ut från
Västtoppen.
Foto: Anders G
Väl
i väg försökte jag hänga kvar längs bergssidan
men det saknades någon meter i vind för att det skulle
funka. Följde bergets västsida mot vägen och det
bar bra i den sneda medvinden. När jag väl nådde
fram till vägen, hade jag säkert en marginal på
400m över marken.
Foto: Anders G
Och
den fanns där, en gammal uppläggningsplats för grus
eller nåt, relativt låga träd omgav grusplanen
så landningen var perfekt.
Foto:
Biggles Glider
Nu
var det ”bara” att ringa efter skjuts, men brorsan kämpade
fortfarande på fjället med sin skadade fot så jag
bestämde mig för att lifta tillbaka. Borde vara en baggis
här i glesbygden, det är inte många skärmflygare
som är aktiva så dom man kan ju inte ha tröttnat
på liftande skärmflygare i alla fall. Det dröjde
ett bra tag innan en bil stannade. Den var fullständigt fullpackade
och ut hoppade fyra glade ungdomar som var på väg till
Kebnekaise. Jag undrade försiktigt om jag verkligen skulle
få plats, inga problem sa man och mycket riktigt man tog ett
par ryggsäckar i sina knän så att jag fick plast
med min skärm där bak. Inklämd i baksätet satt
jag med ett par mycket trevliga tjejer och förklarade tjusningen
med skärmflygning.
Foto:
Biggles Glider
När
Såg-Anders plockade upp mig utanför Gällivare så
bestämde vi oss för att dra mot kusten och ge upp för
denna gång. Nu var inte strapatserna över, söder
om Gällivare var det massor av ren. Dom samlas längs vägarna
för att undvika ohyra och beta i väggrenen
Foto:
Biggles Glide
Dom
har en benägenhet att plötsligt springa ut på vägen
när dom blir skrämda Att jag undvek en kollision den här
kvällen var mera tur en skicklighet.
Foto:
Biggles Glider
Vad
lärde jag från denna resa, jo att en vimpel i anslutning
till starten är mycket bra att ha när startvinden är
oberäknelig. Man tror att man kan känna av vinden men
ack så man bedrar sig. Med en vimpel på startplatsen
skulle nog denna resa blivit betydligt mer lyckad, Såg Anders
hade sluppit en ömmande fot, själv hade jag kunna koncentrera
mig på att hitta termik i stället för att fysiskt
och mentalt trött sitta i selen och bara glida ned.
Biggles
Glider
|