Vi lämnade Stockholm tidigt på morgonen, den starka vinden
skulle avta under dagen så chansen var stor att det skulle
bli ett fönster på eftermiddan då det skulle funka.
När vi passerade Braehus tittade Johan ut över Vättern
och konstaterade att prognosen verkade stämma. Lite för
mycket vita gäss, men det behövde inte minska speciellt
mycket för att vara optimalt, enligt Johan. Vi parkerade bilen
vid husvagnskampingen och gick några hundra meter fram till
hanget, väl framme vid hangkanten tittade jag mig förundrat
omkring och tänkte tyst för mig själv, tror inte
det här är ett nybörjar hang precis. Ingen landning
nedanför hanget, bombar man får man bada. Starten och
landningen ligger i rotorn bakom hangkanten. Någon startvind
finns det inte över huvud taget. Det kommer någon kastvind
då och då, kan man se i gräset, men Johan förklarade
lugnt att det skulle ordna sig. Man lägger skärmen 90
grader mot hangkanten, när rotorn slår ner drar man upp
skärmen. Trasan kommer snabbt upp i flygläge och vrider
sig självmant rätt mot vinden, det lät ju enkelt.
Det här med vindmätare var inte uppfunnet på den
tiden, här visade Johan hur man använder sin hatt för
att se om det är bra tryck vid hangkanten. Han slängde
helt enkelt ut hatten över kanten, hatten kom flygande i en
hög båge över oss och landade bortom den smala vägen
som går längs hanget., då blåser det för
hårt förklarade Johan. Det var bara till att plocka fram
medhavd matsäck och parawaita ett tag. Efter en stund gjordes
hattricket om igen, den här gången hamnade hatten på
rätt sida vägen och det var dags att packa upp för
att flyga. Eftersom Johan var den erfarna piloten så skulle
han vara vind dummy, han sa åt mig att vara ankare, jag nickade
men var inte riktigt med på vad det innebar att vara ett ankare
i skärmflygarsammanhang. Johan la ut sin skärm på
ett ställe där vinden slog ner mer frekvent (syntes tydligt
i hur gräset rörde sig). Jag tittade intensivt på
gräset och glömde helt enkelt bort det här med ankrandet,
Johan drar upp skärmen och den fångas av vinden med en
smäll, upp far Johan samma väg som hatten och med samma
resultat. Han landade rätt så hårt på sin
airbag hitom vägen. När han samlat ihop trasan tittade
han förebrående på mig och sa att jag måste
hålla fast honom, inte släppa direkt. Jag förklarade
ärligt att jag inte förstått vad det innebar att
vara ett ankare. Johan förklarade att jag skulle hålla
ett fast grepp i selen och inte släppa taget förrän
han hade kontroll över skärmen i flygläge. Jag skulle
undvika att hålla i det lilla röda handtaget som såg
inbjudande ut, det var handtaget till nödisen. Då var
det dags att försöka igen, Johan drog upp skärmen,
själv lättade jag nog någon meter över marken,
65 kilo explosiv Biggles var i det lättaste laget. När
vi tog mark igen skrek Johan att jag skulle släppa och upp
for han som en kork.
Väl
där uppe verkade själva flygningen vara en baggis, så
det borde jag nog klara av tänkte jag. Efter 15 –20 minuter
så var det dags för Johan att landa, han valde att flyga
längs hangkanten till ett område där hanget är
lågt, men han gick för långt bak och hamnade bakom
en liten träddunge, med resultat att han fick inslag så
det såg ut som om han landade med öron.
Men
han kom gående tillbaka med att stolt leende på läpparna
så jag trodde att det är så här det skall
vara att hanga. Lite inslag får man alt tåla. Nu var
det min tur, Johan var ankare och jag drog upp skärmen när
det kom en vind pust, Det funkade precis som han sagt skärmen
ville faktiskt ställa sig rätt mot vinden. Johan var ett
perfekt ankare jag var som fastspikad vid hangkanten, jag skrek
till honom att släppa. När han släppte greppet var
det som att få en spark i skrevet, jag steg rakt upp, svalde
några gånger för att rätta till kulorna, låg
säkert hundra meter över hangkanten.
Det var som att flyga i smör i den laminär vinden, undersökte
lyftområdet österut och västerut, såg hur
lånt ut från hanget det bar. Det var en mycket lycklig
Biggles Glider som hangade på riktigt för första
gången. När det var dags att landa tänkte jag inte
göra som Johan utan försökte landa vid hangkanten.
Drog öron och försökte att tajma läget när
jag skulle släppa linorna och bromsa, jag hamnade gång
på gång i lyftområdet och fick börja om igen.
Hamnade till sist lite för långt bak drog öron och
han inte riktigt bromsa innan jag hamnade i backen. Tur att man
har starka innebandyben. Jag flög givetvis för långt
bak och hamnade i rotorn precis som Johan hade gjort. Efter en kort
vila var det bar att flyga igen, andra flyget för dagen var
perfekt. Var noga med att placera benremmarna i ett läge där
dom inte skulle hamna i konflikt med mina kulor vid starten. Landningen
var i stort sett perfekt och som elevlicensare utan hangerfarenhet
var dom 40 minuterna i luften som att vara i en drömvärld.
Med endorfinet pumpande i blodet gick hem resan mycket lätt
och med en hel del nya erfarenheter i bagaget.
Jag lärde mig att för att få flyga måste men
vara PÅ, som nybörjare är det ingen som ringer och
undrar om du skall med ut och flyga. Det gäller att ta initiativ
själv. Samtidigt som man skall vara ödmjuk och inte ge
sig på för stora utmaningar så man blir bränd,
var inte rädd för att fråga erfarnare piloter om
tipps om vad som gäller för just det flygstället.
Biggles Glider
|